O PROJEKCIE
To multiplatformowe narzędzie do zarządzania domowym budżetem. Jej głównym celem było dbanie o domowy budżet. Jej głównymi elementami były porady finansowego asystenta, odkładanie pieniędzy na konkretny cel oraz statystki wraz z symulacjami.
BRIEF
Brak edukacji finansowej powoduje problemy w niejednym gospodarstwie domowym. Często reklamowane tzw. „chwilówki” są przedstawiane jako genialny sposób kupienia wakacji czy prezentów na święta. Nie mówią nic na temat pułapek w jaką wpada wiele rodzin przez brak świadomości.
Bardzo wielu Polaków ma problem z zarządzaniem swoim budżetem. Są zagubieni w mnogości rozwiązań.
Brak jednego specjalistycznego i wygodnego narzędzia skutkuje żmudnym zapisywaniem wydatków w arkuszach kalkulacyjnych lub w zwykłych zeszytach. To przekłada się na zmarnowany czas i frustracje wielu osób.
Przy finansach umieszczonych w arkuszu lub w zeszycie, bardzo często nie widać uciekających drobnych złotych. najlepszym przykładem mogą być zakupy spożywcze gdzie ceny to 2,33 czy 4,20 a rachunek przy obecnej inflacji wychodzi na ponad 100 zł. Wtedy często osoby pytają za co tyle pieniędzy?
NARZĘDZIA ORAZ PROCES
- Prescreener
- Screener
- User Interviews
- Persona
- Empathy Map
- Journey Map
- User Scenerio
- User Flow
- Ideate MVP
- Wireframe Low-Fidelity
- UI Design
- Wireframe Hi-Fidelity
Moja rola w projekcie
Projekt był grupowy. Bardzo zależało nam aby każde z nas wykonało wszystkie części projektu. Nasza wspólna część pracy polegała głównie na burzy mózgów oraz wspólnym dochodzeniu do jak najlepszej treści i formy zadania. Brałam udział w wywiadach głębinowych na zmianę jako moderator, obserwator oraz pytający. Moją ulubioną częścią tego projektu była analiza zachowania człowieka, tworzenie flow oraz wstępne szkice wyglądu.
Prescreener
Prescreener pozwolił nam zdobyć wstępne informacje jak wygląda sytuacja finansowa Polaków. Naszym głównym celem było oszacowanie świadomości finansowej. Udostępniliśmy prescreener używając arkuszy Google na wybranych grupach na facebooku.
Wnioski
W prescreenerze wzięło udział ponad 100 osób. Wyniki były dla nas potwierdzeniem tezy: 75% osób analizuje swoje wydatki ale aż 89% osób chciało mieć kontrolę nad wydatkami. Oznaczało to w praktyce że prawie 90% Polaków nie jest zadowolonych z obecnego stanu swojego portfela.
Zależało nam na bardzo skróconej wersji 2-3 pytań. W formularzu znajdowało się również udzielenie zgody na dalszy kontakt oraz adres email lub telefon. Dzięki temu mogliśmy być w kontakcie z osobami które były zainteresowane projektem.
Po wykonaniu prescreenera osoby które się zgodziły otrzymały od nas screener który zawierał już więcej szczegółowych pytań o budżet oraz finanse.
Screener
W screenerze skupiliśmy się na badaniu nawyków ludzi. Interesowało nas przede wszystkim ile uwagi ludzie poświęcają swoim finansom.
Wnioski
Badania pokazały nam więcej, na temat wyzwań z jakimi zmagają się ludzie. Prawie połowa badanych osób robi zastawienia finansowe rzadziej niż raz na kwartał w tym aż 27,8 nie robi tego wcale. Najczęstszym źródłem edukacji finansowej była samodzielna nauka. Osoby nieufnie podchodziły do informacji z instytucji bankowych. Większość osób korzystała z niewygodnych arkuszy kalkulacyjnych, na drugim miejscu był zeszyt lub notatnik. Najważniejsze w narzędziu do zarządzania budżetem dla większości osób okazało się podsumowanie wydatków a na drugim miejscu oszczędzanie.
Na podstawie screenera przygotowaliśmy scenariusz do przeprowadzenia wywiadu z wybranymi osobami.
User Intervievs
W scenariuszu skupiliśmy się na samym procesie wydawania i oszczędzania pieniędzy. Na emocjach jakie temu towarzyszą. Dlaczego ludzie podejmują wybrane decyzje. Scenariusz zawierał także pytania o to co uważają za bardzo skomplikowane lub za najlepsze rozwiązanie na świecie.
Skontaktowaliśmy indywidualnie z 6 osobami. Ze względu na obecną sytuację oraz odległość, wywiady przeprowadziliśmy online. Przy rozmowie uczestniczyliśmy wszyscy. Za każdym razem zamieniając się rolami (moderatora, obserwatora lub pytającego). Dzięki temu mogliśmy uzyskać rzetelne badania. Wywiad trwał 30-45 minut, czas był mocno uzależniony od charakteru i natury badanego.
Wnioski
Celem tych badań było stworzenie wiarygodnej persony na podstawie wysuniętych wniosków. Dzięki screenerom mogliśmy oszacować wstępne problemy oraz przygotować się do indywidualnych rozmów z wybranymi osobami. Mogliśmy poznać w jaki sposób ludzie podejmują decyzje, co wtedy czują oraz co wprawia ich w największe zakłopotanie. Zaskoczyła nas otwartość oraz szczerość badanych osób. Parę pytań otwartych w naszym scenariuszu testów pozwoliło przyszłym użytkownikom wypowiedzieć się w sposób swobodny na temat swoich sugestii dotyczących narzędzia.
Persona
W toku rozwoju projektu, na podstawie zebranych danych, stworzyliśmy personę.
Naszą persona została kobieta, zaraz po studiach. Jak większość osób do pewnego momentu nie przykładała zbytniej wagi do swoich finansów. Kiedy jednak wyprowadziła się z domu na wynajmowane mieszkanie, stopniowo zauważyła różnicę wydatków. Ostatnio nie potrafiła odłożyć pieniędzy na swój dalszy rozwój zawodowy czy wymarzone podróże. Jako osoba kreatywna i zafascynowana social mediami poszukiwała w nich wiedzy jak poprawić swoją sytuację finansową. Niestety, jej obecny sposób zarządzania swoim domowym budżetem przyprawiał ją o mdłości. Skomplikowana tabela którą stworzyła w arkuszu kompletnie nie pasowała do jej natury. Wolałaby coś mnie skomplikowanego. Jednocześnie nie może sobie pozwolić brak kontroli nad własnymi środkami. Jej bank nie zapewniał jej dobrego widoku na jej wydatki.
Empathy i Journey Map
Na podstawie zgromadzonych danych opracowaliśmy również mapę empatii. Udało nam się przenieść na papier informacje o naszej personie. Celem było ustrukturyzowanie informacji o tym w jaki sposób działa nasza persona
Następnym krokiem do zrozumienia użytkownika było przygotowanie jego ścieżki. Na podstawie wcześniej zebranych danych na temat samej persony stworzyliśmy jej przykładowe zarządzanie finansami w czasie. Chcieliśmy zrozumieć sposób podejmowania decyzji, poznać narzędzia i nastrój danej osoby. Na samym końcu przeprowadziliśmy burzę mózgów nad usprawnieniami danego obszaru.
Wnioski
Poznanie użytkownika jako persony oraz poznanie jego sposobu działania miało na celu opracowanie najtrafniejszych elementów ideacji. Chcieliśmy na tej podstawie wysunąć trafne wnioski, zbadać rzeczywiste zapotrzebowanie na aplikację do zarządzania budżetem.
W naszej ścieżce użytkownika skupiliśmy się bardzo szeroko na doświadczanej frustracji z powodu braku kontroli nad własnym budżetem. Chcieliśmy namierzyć moment krytyczny. Najgorszym pain pointem było ponowne przeliczenie kosztów po opłaceniu niezbędnych rachunków. Frustracja w ostatnim punkcie wynikała z niezauważonych wcześniej błędów przy planowaniu budżetu.
Ideate MVP
Ideacja była wynikiem dużej burzy mózgów, wyciągania wniosków i powtórnej analizy. Każde z nas wypisywało na kartkach swoje spostrzeżenia dotyczące przyszłego produktu. Po wspólnym głosowaniu wyciągnęliśmy prezentowany poniżej fragment MVP produktu wraz z corem.
Wnioski
Corem produktu okazał się sam edukator finansowy który miał wpierać działania w dotarciu do celu finansowego persony. Drugim punktem MVP stały się statystyki oraz symulacja kondycji finansowej. Osobnym tematem było bezpieczeństwo aplikacji oraz podpięcie danych z banku.
Nasz wybór był podyktowany paroma wnioskami
- Bardzo ważnym czynnikiem okazał się brak edukacji w zakresie finansów. Często osoby były zagubione mnogością danych na temat oszczędzania oraz sposobu w jaki mogą to robić. Przekonaliśmy się o tym analizując krok po kroku jak taki proces wygląda u różnych osób.
- Użytkownicy wydają określoną kwotę pieniędzy ale nie myślą o tym długofalowo. Stąd szokujący trend na wszelkie szybkie pożyczki tzw. „chwilówki”. Jest to pewnego rodzaju przyzwolenie na kredyt. Konsekwencją takiego sposobu działania są „nieplanowane” wydatki które u bardzo dużego grona osób występowały częściej niż raz na tydzień.
- Przy braku kontroli dużą rolę odgrywa sposób wyświetlania finansów. Bank jest dość ograniczonym źródłem pokazywania statystyk w sposób przyjemny wizualnie. Zazwyczaj jest to lista przychodów i rozchodów opatrzona datami. Brakuje tam jednak informacji oraz opcji dopisania co to był za przelew. Część użytkowników przenosi swoje rozliczenia do arkuszy czy zeszytów ale jest to mało intuicyjne. Szczególnie osobom kreatywnym, które nie lubią się zadręczać matematyką takie rozwiązanie w znacznym stopniu utrudnia życie.
User Scenerio i User Flow
Po opracowaniu ideacji przeszliśmy do pracy nad flow. Na początku stworzyliśmy historię na podstawie journey map. Historia zawierała barwny opis sytuacji wraz z emocjami towarzyszącymi naszej personie.
Wnioski
User flow oraz user scenerio pozwoliło nam zrozumieć jak powinna wyglądać nasza aplikacja. Dzięki temu przy projektowaniu pierwszych szkiców wiedzieliśmy jakie elementy powinny się tam znaleźć i dlaczego. Przedstawienie graficzne. Mogliśmy zrozumieć relację użytkownika z produktem.
Wybrane Makiety Low-Fidelity
Na podstawie wcześniejszych informacji stworzyliśmy makiety low-fidelity. Były to wstępne założenia. Chcieliśmy przetestować czy użytkownikom odpowiada taki układ oraz czy są w stanie przejść przez proces, tak jak założyliśmy. Przy testowaniu, zwracaliśmy uwagę przede wszystkim na zrozumienie flow przez użytkownika.
Elementy UI
Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie elementów graficznych takich jak unikalne logo czy kolory. Ważnym elementem wizualnym był sam asystent. Z makiet low-fidelity wynikało że będzie on dużym i ważnym elementem na stronie. Jako kolor dominujący wybraliśmy niebieski.
Wybrane Makiety Hi-fidelity
Zakończeniem naszej pracy było przygotowanie makiet hi-fidelity. Wcześniejsze testy nie wykazały krytycznych błędów w naszych założeniach projektowych. Poniższe przykłady przedstawiają wybrane części platformy.
Wnioski końcowe
Dzięki zastosowaniu różnych narzędzi udało nam się odkryć prawdziwe potrzeby klientów. Na podstawie burzy mózgów stworzyliśmy personę, nadaliśmy jej osobowość oraz unikalną historię. Dzięki niej poznaliśmy flow oraz pierwsze szkice produktu. Wynikiem naszej pracy były przykładowe makiety hi-fidelity projektu.